بخش اول: ۴ - قطع ارتباط می تواند زیبا باشد!

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

برخی روز ها، در خلوت خودم.. در تنهایی و سکوت.. می شینم و می نویسم.. در خواندن یک رمان غرق می شوم.. زندگی را احساس می کنم و به آن فکر می کنم... آنلاین نمی شوم و در تنهایی با فنجان قهوه خودم خلوت می کنم و از سکوت سپیده دم لذت می برم.... و این آشکارا زیباست..
در برخی دیگر از روز ها.. از هوای آزاد لذت می برم.. کنار اقیانوس می دوم.. طبیعت شور و نمکی و آرام آن را حس می کنم.. وقتی از کنار دشت گل های وحشی رد می شوم.. شیرینی گل ها را در نور ملایمی که آن ها را اشباع کرده است احساس می کنم و این لحظات بسیار فوق العاده اند.
از اینکه از تشویش حاصل از تکنولوژی دور هستم و در آرامش طبیعت آمیخته شده ام و با ملایمت و گرمی با زندگی خودم ارتباط بر قرار می کنم لذت می برم.

گاهی اوقات با یک دوست می نشینم و گپ می زنم و فنجانی قهوه را به اتفاق وی می نوشم. ممکن است پیرامون سیاست صحبت کنیم، یا سیستم عامل مورد استفاده چه کسی بهتر است و یا یک دیگر را دست بیاندازیم، در تمامی این لحظات از تکنولوژی دور هستیم.
روز های دیگری نیز هستند که من با همسرم به پیاده روی می روم و یا با فرزندانم می نشینم و کتاب می خوانم و یا فقط با او به بازی کردن می پردازم. این ها لحظات وصف نشدنی و بی نظیری هستند.

این لحظات شکوه و زیبایی خودشان را به واسطه ی  فرصت به دست امده از عدم ارتباط با تکنولوژی به ما می نمایانند. اینجاست که زندگی با تمام ابعادش در ما و دنیای اطراف ما جلوه می کند و می توانیم به طور کامل به دنیایی که مستقیما پیرامون ماست متصل شویم. اینجاست که به واسطه ی عدم اتصال به فضای مجازی، به دنیای حقیقی متصل می شویم.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: به خاطر داشته باشید که در فصل های قبل نویسنده سعی داشت تا نوعی از اعتیاد را به تصویر بکشد. اعتیاد به آنلاین بودن و فعالیت مخرب و بیش از حد در شبکه های اجتماعی. در اینجا نویسنده سعی دارد تا فرصتی که عدم وابستگی به فضای آنلاین در اختیار یکایک ما قرار می دهد را به تصویر بکشد و ارزش های فراموش شده در زندگی را یاد آور شود.

لحظاتی که برای شما توصیف کردم، به دلیل وابستگی کاذب و بیش از حد به تکنولوژی، به شکل انکار نا پذیری نا یاب و زود گذر شده اند و این یک مساله مهم و غم انگیز است که در این کتاب می خواهم به آن بپردازم.
من نمی گویم که باید تکنولوژی را کنار بگذاریم و مخالف استفاده از آن نیستم. تکنولوژی باعث شده است که من بتوانم حرفه و زندگی ای که همیشه رویای آن را در سر می پروراندم داشته باشم. من می توانم به واسطه ی تکنولوژی، هزینه های زندگی خود را پرداخت کنم، به دیگران کمک کنم و یک زندگی ساده ( به شکلی که دوست دارم ) داشته باشم. تکنولوژی به من قدرت داده است و من به اندازه ی هر کس دیگری، یکی از طرف داران بالقوه آن هستم.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: منظور نویسنده از زندگی و شغل مورد علاقه، وبلاگ نویسی و نویسندگی و فعالیت در حوزه وب است و منظور نویسنده از " زندگی ساده " نوعی از زندگی است که در عین توانمند بودن، به دور از تعلقات و پیچیدگی های مادی و عدم تعدد مسایل کاذب و بیهوده است.
چیزی که باید از آن بترسیم، تکنولوژی نیست، بلکه شیوه زندگی ای است که ما همیشه در آن آنلاین هستیم. در چنین زندگی ای، ما همیشه حواس پرت هستیم و همیشه با انبوه اطلاعات جسته و گریخته و بیهوده در حال بمب باران شدن هستیم. در چنین شیوه زندگی ای، ما وقت و تمرکز کافی برای خلق کردن، تفکر خلاق و یا ارتباط با کسانی که واقعا باید برای آن ها حضور داشته باشیم نداریم.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: منظور نویسنده از کسانی که باید برای آن ها حضور داشته باشیم، کسانی است که به صورت واقعی در زندگی ما حضور دارند و ما آسایش، پیشرفت و زندگی واقعی مان را مدیون آن ها هستیم و متقابلا در قبال آن ها مسئولیم.  پدر و مادر، همسر، فرزندان، دوستان، نزدیکان و همه ی کسانی که ما می دانیم باید با آن ها ارتباط واقعی داشته باشیم.

آنلاین نبودن به صورت همیشگی، اگر راه حل نباشد، حداقل بخش ضروری و انکار نا پذیر از راه حل است. این کار برای بسیاری از ما ها سخت و دشوار است زیرا پیوسته آنلاین بودن رفتاری اعتیاد گونه است و به زودی بیشتر به آن می پردازیم.

مزایای آنلاین نبودن:

آتلاین بودن بی هدف مشکلات ذیل را به دنبال دارد:

- پریشانی فکری و ذهنی به خاطر ایمیل های متعدد و پراکنده و یا پست های پی در پی اینستاگرام، وبلاگ ها، اخبار انتخابی دولت ها برای مردم و..

- به دست آوردن فضای فکری مناسب برای تمرکز و کار به جای مشغول شدن با مسایل و اخبار نا خواسته و بی اهمیت

- به دست آوردن فرصت خلاقیت و ساختن (نویسندگی - کارهای خلاقانه - ابتکار و نوآوری و.. به واسطه ی تمرکز حاصل شده)

- ارتباط واقعی با عزیزان و اطرافیان

- فرصت داشتن برای خواندن کتاب

- فرصت انجام کارهای بسیار بیشتر (رسیدگی به خانواده - فرزندان - کارهای فراموش شده خانه - تعمیرات - مطالعه آنلاین و غیر آنلاین مطالب ارزشمند و واقعی)

- به دست آوردن یک زنگ تفریح در قبال فشار بارهای اضافی زندگی

- تجربه سکوت و آرامش ذهن

- به دست آوردن فرصت تامل و اندیشه

و دلایل بسیار خوب و مهم دیگر....

 

تمرین:

برای قطع ارتباط و متمرکز شدن، چند راهکار را به شما پیشنهاد می دهم، در ادامه لینک زیر را دنبال کنید.

لینک تمرین قطع ارتباط: مشاهده لینک

 

بخش قبلی << میزان اهمیت تمرکز

تمرین این بخش: دیدن تمرین

بخش بعدی >> آداب تمرکز

 

 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۱ + ۵ =