بخش اول: ۵ - آداب تمرکز

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

برای تمرکز کردن و خلاقیت داشتن به چیزی بیشتر از آنلاین نبودن های سنجیده نشده احتیاج دارید...

شما می توانید در عین حال که آنلاین هستید، تمرکز نیز داشته باشید. این امر در صورتی میسر است که شما توانایی مسدود کردن مسایل و چیز های متفرقه و باز گرداندن توجه تان به مسایل مهم تر را به دست آورده باشید.

من به الگوی رفتاری مشخصی در جهت شکل دادن عادت ها در راستای انجام چیز هایی که دوست دارم رسیده ام که آن را "آداب تمرکز" نام گذاری کرده ام. 

وقتی به چیزی می گوییم آداب و یا تشریفات، در واقع آن را در دسته ای از اعمال قرار می دهیم که آن ها را بر طبق عادت و بدون فکر و برنامه ریزی قبلی تکرار می کنیم. این آداب و تشریفات می توانند در کارهای روتین و به ظاهر کم اهمیت زندگی ما نیز نمود داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است تشریفات خاصی در زمان قبل از خواب داشته باشید ( مسواک زدن - مطالعه کردن - یک لیوان شیر خوردن - لباس خواب پوشیدن و.. ). ممکن است تشریفات مذهبی خاصی در ایام و یا زمان های مشخص داشته باشید و یا تشریفات خاصی بلافاصله پس از روشن کردن کامپیوتر خود انجام دهید.

نقطه قوت آداب و تشریفات (عادت ها):

نقطه قوت آداب و تشریفات این است که ما در زندگی برای آن ها اهمیت و جایگاه ویژه ای در نظر می گیریم و از دیدی می توانند برای ما حس و حال روحانی داشته باشند!

وقتی آداب و تشریفات برای ما جنبه روحانی و ویژه پیدا می کنند، بیشتر به آن ها توجه می کنیم و با تمرکز، دقت و کیفیت هرچه تمام تر آن ها را به انجام می رسانیم.

درادامه فهرستی از آداب تمرکز را با شما به اشتراک می گذارم. توجه داشته باشید که این فهرست صرفا یک پیشنهاد هست و شما با بررسی آن، متناسب با ساختار  و روند زندگی خود می توانید فهرستی از آداب تمرکز را شکل دهید که ممکن است شامل برخی از موارد این فهرست باشد و یا موارد بسیار متفاوتی در آن دیده شود. توصیه من مبنی بر بررسی و مطالعه این فهرست است و اینکه انتظار نمی رود تمامی موارد آن را اجرا کنید. مواردی را که از همه مناسب تر به نظر می رسند انتخاب، اجرا و بنا به سلیقه و شرایط خود تغییر دهید.

یادداشت مترجم: هدف نویسنده این است که برای داشتن فهرستی از آداب تمرکز، به شما ایده دهد. در این وب سایت در قالب یک تمرین، فهرستی به نام آداب تمرکز ایجاد کرده ام و لینک آن را در این مطلب با شما به اشتراک می گذارم. به آن مراجعه کنید و ایده های خود را در قالب نظر، در آن با دیگران به اشتراک بگذارید.

لینک:فهرست آداب تمرکز

 

۱ - بهره مندی از سکوت صبحگاهی: 

می توانید صبح خود را به گونه ای آغاز کنید تا پیش از دیگران و به دور از ازدحام و پیچیدگی دنیای ساخته دست ما و در سکوت بیدار شوید پیش از آنکه شلوغی و ازدحام طول روز مزاحم آرامش ذهن، پروراندن افکار،  روند خلاقیت و تفکر شما شود.

نکته کلیدی برای لذت بردن از این آداب و تشریفات تمرکز این است که آنلاین نشوید. کامپیوتر را صرفا برای نوشتن می توانید روشن کنید. می توانید مطالعه کنید و هم زمان قهوه و یا چای بنوشید. می توانید مدیتیشن و یا یوگا انجام دهید. می توانید ورزش کنید و یا برای دویدن به بیرون بروید. می توانید پیاده روی کنید و از نسیم صبحگاهی لذت ببرید. می توانید در سکوت بنشینید و هیچ کاری نکنید. نکته کلیدی این است که از این بازه زمانی آرامش بخش استفاده کنید و به ذهن خود آرامش و استراحت بدهید و تمرکز کنید، به هر شکلی که دوست دارید.

۲ - نحوه آغاز روز:

روز کاری خود را بدون چک کردن ایمیل و یا اینستاگرام و به دور از هر عامل دیگری که موجب حواس پرتی شما می شود، آغاز کنید.

در عین حال، تهیه یک فهرست ساده بر روی کاغذ و یا به شکل یک فایل متنی ساده از کارهایی که باید در طول روز به سر انجام برسانید می تواند به شما کمک کند.

فهرست را به گونه ای تنظیم کنید که در بر دارنده سه عدد از مهم ترین کارهای شما و یا در بر دارنده تنها و تنها یک کار که واقعا قصد دارید در طول آن روز به پایان برسانید باشد. این روند به شما کمک می کند تا بر روی چیزی که بیشترین اهمیت را دارد تمرکز کنید. حتی اگر سه کار مهم در این فهرست دارید، از مهم ترین آن شروع کنید و تا به پایان نرسیدن آن به سراغ دیگری نروید. این گونه شما روز خود را در حالی که بر مهم ترین کارها تمرکز دارید سپری کرده اید.

۳- تمرکز دوباره بر روی آداب تمرکز!

درست است که نحوه شروع روز می تواند تاثیر فوق العاده ای بر میزان تمرکز شما در طول روز داشته باشد، اما باید واقع بین باشیم. می دانیم که در طول مسیر، موارد متعدد و گوناگونی وجود دارند که موجب حواس پرتی ما می شوند. بنا بر این می بایست هر یک الی دو ساعت یک بار، آداب جدیدی تحت عنوان "آداب تمرکز دوباره"  را اجرا کنیم. این کار حد اکثر یک الی دو دقیقه زمان نیاز دارد. ممکن است این کار را با بستن تب موتور جستجو در مرورگر خود و یا برنامه های باز دیگر شروع کنید. شاید احتیاج داشته باشید چند دقیقه ای را صرف قدم زدن بکنید تا دوباره فکرتان بازسازی شود.

پس از آنکه دوباره متمرکز شدید، قبل از اینکه مجددا ایمیل های خود را چک کنید و یا آنلاین شوید، به فهرست خود نگاه کنید و ببینید چه کاری را بعد از این می بایست به سر انجام برسانید. با به کار گیری این آداب، خود را در زمان حال و متمرکز بر روی مهم ترین فعالیتی که امروز تصمیم گرفته اید انجام دهید متمرکز کنید.

۴- تمرکز و استراحت در کنار هم - به صورت متناوب:

زمانی که ورزش سنگین انجام می دهید، اگر به تناوب در فواصل زمانی معین و منظم استراحت کنید، می توانید برخی از تمرینات نسبتا شدید را انجام دهید. تمرکز نیز یک تمرین ذهنی است. اگر شما در زمان های مناسب به خودتان استراحت بدهید، در عوض در زمان هایی که بر روی هدف و کار خود متمرکز هستید عملکرد بسیار فوق العاده ای خواهید داشت. شما به شکل های مختلفی می توانید استراحت کنید. من چند الگوی استراحت را به شما پیشنهاد می دهم:

- ۱۰ دقیقه تمرکز، ۲ دقیقه استراحت

- ۲۵ دقیقه تمرکز، ۵ دقیقه استراحت

- ۴۵ دقیقه تمرکز، ۱۵ دقیقه استراحت

اگر به الگو های زمانی بالا دقت کنید، متوجه منظور من می شوید. شما می بایست با آزمون و خطا و امتحان کردن، بنا به شرایط شخصی و نوع کار و تمرکز، بهترین ترکیب زمانی را برای خود شکل دهید. بعضی از افراد مدت طولانی تری را برای تفکر و خلاقیت بدون مزاحمت دوست دارند و برخی بالعکس...

۵ - انجام دو نوع متفاوت از تمرکز به تناوب:

به جای اینکه بعد از انجام فعالیت تمرکز استراحت کنید، می توانید به صورت متناوب دو فعالیت متمرکز انجام دهید.

به عنوان مثال می توانید هم زمان بر روی دو پروژه متفاوت کار کنید و یا در دو حوزه ی مختلف مطالعه کنید. پیشنهاد من این است که کارها را به سرعت با هم عوض نکنید. زیرا با هر بار عوض کردن کارها با یکدیکر زمان مختصری را صرف تطبیق پیدا کردن و هماهنگ شدن با آن کار می کنید و باعث اتلاف وقت می شود. 

می توانید ده دقیقه بر روی یک کار متمرکز شوید و سپس ده دقیقه بر روی کار دیگری متمرکز شوید و یا روی یک کار تا زمانی که برایتان جذاب است تمرکز کنید و زمانی که احساس کردید علاقه تان نسبت به آن کار کاهش پیدا کرد، به کار دیگر تغییر وضعیت بدهید. نکته جالب توجه در این روش این است که تغییر وضعیت به یک پروژه جدید می تواند قبل از اینکه توجه شما به یک مورد نا خواسته جلب شود و تمرکز خود را از دست بدهید،  مدت زمان بیشتری در حالت تفکر خلاقانه نگه دارد و باعث افزایش بهره وری می شود.

۶ - ابتدا آنلاین شوید سپس در مقاطع زمانی مشخص متمرکز شوید:

با استفاده از یک زمان سنج، به خودتان ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا آنلاین باشید و به قعالیت هایی از قبیل چک کردن ایمیل، توییتر، پیام های تلگرام، مرور اینستاگرام و... بپردازید. سپس، ارتباط خود را با اینترنت قطع کنید ( یادداشت مترجم: الزاما اینترنت موجب حواس پرتی ما نیست. از آنجایی که نویسنده یک بلاگر و توسعه دهنده است، آنلاین بودن برای ایشان حواس پرتی ایجاد می کند - شما می بایست موارد حواس پرتی مختص به خود را شناسایی و آن ها را مدیریت کنید ) و به مدت ۳ الی ۴ ساعت بر روی فعالیت مد نظر خود متمرکز شوید و مجددا به مدت ۴۵ دقیقه از آنلاین بودن خود لذت ببرید.

۷ - پایان روز:

بهتر است در پایان هر روز و در زمان غروب خورشید، در مورد خودمان، محیط اطرافمان و جامعه فکر کنیم و ببینیم چه چیزی می تواند بهتر شود..

بهتر است درمورد اینکه فردا بر روی چه چیزی می خواهیم متمرکز شویم فکر کنیم و در مورد روزی که سپری کرده ایم، روزی که در پیش داریم و به طور کلی عمر مان کمی درنگ و تامل کنیم و ببینیم آیا در مسیر درستی هستیم و آیا در راستای رسیدن به چیزی حرکت می کنیم که از زندگی و عمر مان می خواهیم؟

یادداشت مترجم: این تمرین علاوه بر کمک کردن به تمرکز و بهره وری بیشتر، ما را به تامل وا می دارد و کمک می کند تا خودمان و هدف مان از زندگی را کمی بهتر بشناسیم.

۸ - تمرکز هفتگی:

نیاز نیست همه ی کارها و فعالیت هایی را که در طول هفته انجام داده اید و یا قصد انجام آن را در طول هفته دارید مورد بررسی قرار بدهید. کافیست ده دقیقه زمان را در هر هفته به بررسی و مرور پروژه های تان اختصاص دهید تا از مسیر شان خارج نشوند. فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید حد الامکان به ساده ترین شکل آماده کنید و آداب تمرکزی را که انجام می دهید مرور کنید و ببینید کدام یک موثر تر است و کدام یک نیاز به تغییر دارد. این ده دقیقه در هفته را اساسا به این مهم اختصاص دهید که ببینید با عمر ( کار - روابط - زندگی - خواسته ها و.. ) خود چه می کنید و چه چیزی نیاز به تغییر و بهتر شدن دارد.

۹ - ایده های دیگر:

آداب و عادت هایی که در بالا بیان شد، تنها تعداد محدودی از ایده هایی هستند که شما می توانید به کار بگیرید. این ها عادت ها و تشریفاتی بودند که بیشتر از بقیه مورد علاقه ی شخص من بودند. شما باید آداب مختص به خود را شکل دهید. آدابی که به شما کمک می کنند تا به بهترین شکل به تمرکز و خلاقیت و خلق کردن بپردازید. 

قدم زدن، یوگا، مدیتیشن، دویدن، ورزش های دیگر، ماساژ، آشپزی، کیک پختن! و...... همه و همه می توانند به عنوان روش هایی برای به دست آوردن تمرکز باشند.

 

کلید واژه ها: 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۷ + ۹ =