۲- تک کاره بودن و بهره وری بیشتر

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

الکساندر گراهام بل: تمام افکارتان را به سان اشعه های خورشید بر روی کاری که در دست دارید متمرکز کنید. نور خورشید نمی سوزاند مگر اینکه متمرکز شود.

اکثر ما ها، در زمانه ی چند کارگی رشد و تربیت داشته ایم. در جایی زندگی می کنیم که اگر چند کار را به شکل هم زمان و خوب نتوانیم انجام دهیم، سازنده قلمداد نمی شویم.

یاد گرفته ایم که همیشه چندین توپ را هم زمان در هوا نگه داریم.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: ضرب المثل با یک دست نمی توان چند هندوانه برداشت، مصداق این صحبت است.

همزمان که در حال نوشتن و یا تایپ کردن هستیم، با تلفن نیز صحبت می کنیم و شاید در حال برگزاری یک جلسه نیز باشیم! این تصوری اشتباه از یک فرد سازنده است .

پاسخ گویی به ایمیل ها و پیغام رسانی سریع و مرور وبلاگ ها، ده کار هم زمان با کامپیوتر و انجام همه این ها به شکل هم زمان، به معنای سازنده بودن نیست، بلکه  یک شیوه زندگی است.

این روش، نه یک راه عاقلانه برای زندگی است و نه الزاما کارآمد ترین روش برای کار کردن، به چند دلیل:

- از آنجایی که چند کار را به شکل هم زمان انجام دادن نیازمند تغییر رویه و تطبیق برای کار بعدی و نهایتا بازگشت به حالت قبل است، کارآیی کمتری دارد.

- چندکاره بودن پیچیدگی بیشتری دارد، بنابراین احتمال خطا بیشتر است و استرس مضاعفی را برایتان به همراه دارد.

- انجام چند کار به شکل هم زمان در این دنیایی که همین الان هم پر از آشوب و پیچیدگی است، نوعی دیوانگی است و ما نیاز داریم بخش کوچکی از عقلانیت و آرامش باشیم.

- مغز ما در حقیقت تک کاربردی است و صرفا می تواند بین کارها سوییچ کند. اگر این رویه را در پیش بگیریم، مغز ما یاد میگیرد که بر روی کارها برای مدت کوتاهی تمرکز کند و تمرکز بر یک چیز واحد برای زمان مناسب و کافی برایمان دشوار خواهد شد.

تصویری از یک زندگی تک عملکردی:

به جای موارد بالا، زندگی ای را تصور کنید که در آن تک عملکرد هستید. تصور کنید که صبح از خواب بیدار می شوید و شروع به دویدن می کنید. تنها کاری که می کنید دویدن است و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهید. هیچ چیز دیگری جز دویدن در فکرتان ندارید. سپس صبحانه می خورید و تک تک لقمه های خوشمزه صبحانه سالمتان را در دهان می گذارید و از طعم آن لذت می برید. بعد از آن یک رمان را شروع به خواندن می کنید، انگار که هیچ چیز دیگری به غیر از فضای آن داستان در جهان وجود ندارد. شما کارتان را با تمرکز و تعهد کامل انجام می دهید. زمانی را که به دوستتان اختصاص می دهید تماما برای او است، درست به شکلی که در آن لحظه چیز دیگری در دنیا وجود ندارد.

چارلز دیکنز در یکی از نوشته های خود می گوید: او تک تک کارهایش را به شکلی انجام داد که انگار هیچ کار دیگری نکرده است. 

این زندگی، نمود زندگی ای است که به طور کامل در لحظه حال سپری شده است. خودتان را به بهترین شکل، وقف انجام کاری بکنید که در حال انجام آن هستید. چه در حال دم کردن چای هستید و چه در حال انجام یک پروژه کاری :)

یادداشت مترجم: focusfree.ir: من همیشه می گویم: Be best version of yourself, بهترین ورژن خودت باش

اگر شما این قائده کلی را رعایت کنید و زندگی تان را به این منوال بگذرانید، از تاثیرات شگفت انگیز آن بهره مند می شوید:

 - کارها و روند هایتان متمرکز تر خواهند شد

- شما در کارتان موثر تر خواهید بود

- در هر کاری که انجام می دهید متبهر تر خواهید شد

- زمانی را که به خلوت کردن با خود اختصاص می دهید، با کیفیت تر خواهد بود

- زمانی را که به بودن در کنار خانواده تان اختصاص می دهید با معنا تر خواهد بود

- شما در هر کاری که از نظر شما به اندازه کافی ارزشمند است غرق خواهید شد و زمان و تمرکز تان را به آن اختصاص خواهید داد

 

چگونه یک زندگی تک عملکردی داشته باشیم؟

زندگی تک عملکردی به نظر خوب می رسد. اما چگونه می توان چنین زندگی ای را داشت؟ آیا داشتن چنین زندگی ای به سادگی گفتن اش است که تو می توانی چنین زندگی ای داشته باشی یا اینکه برای تو غیر ممکن است چنین زندگی ای داشته باشی؟ به نظر من چیزی بین این هاست... و مانند هر کار دیگری و هر مهارتی این کار هم نیاز به تمرین دارد.

برای داشتن چنین سبک زندگی ای، من چند ابزار و راهکار را به شما پیشنهاد می کنم:

۱- هوشیار باشید: 

وقتی شما شروع به انجام کاری می کنید، آگاه باشید که کاری را که میخواهید شروع کرده اید و در حالی که دارید آن کار را انجام می دهید، نسبت به آن آگاه باشید که واقعا دارید آن کار را انجام می دهید و در کنار آن، از پیش آمد هایی که باعث می شوند شما کار دیگری را انجام دهید نیز آگاه باشید.  اولین و مهم ترین قدم شما توجه کردن است.

۲- پاک سازی عوامل حواس پرتی:

اگر قصد مطالعه دارید، همه چیز های غیر مرتبط را از اطرافتان جمع کنید، نتیجه این است چیزی جز خودتان و کتابی که می خوانید نخواهد بود. اگر می خواهید به ایمیل هایتان پاسخ دهید، همه برنامه های دیگر و همه تب های دیگر مرورگرتان را ببندید و تلفن تان را نیز خاموش کنید. اگر می خواهید چیزی بخورید، کامپیوتر، تلوزیون و.. را رها و خاموش کنید.

۳ - انتخاب عاقلانه:

کاری که می خواهید انجام دهید را با فکر انتخاب کنید. صرفا انجام دادن یک کار را شروع نکنید. در موردش فکر کنید. آیا شما واقعا می خواهید تلوزیون را روشن کنید؟ آیا اکنون واقعا می خواهید ایمیل هایتان را چک کنید؟ آیا این مهم ترین کاری است که تصمیم به انجامش دارید؟

۴ - خودتان را تماما وقف کار انتخابی بکنید:

اگر قصد درست کردن چای دارید، این کار را با تمرکز کامل و تعهد به آن انجام بدهید. تمام توانایی خودتان را در آن فعالیت بگذارید. اگر می خواهید موسیقی گوش دهید، واقعا به آن گوش دهید. اگر با کسی صحبت می کنید، واقعا در مکالمه با او حضور داشته باشید. اگر می خواهید تخت خوابتان را مرتب کنید، این کار را با نهایت توجه و توانایی ای که دارید انجام دهید.

۵ - تمرین کردن:

چیز هایی که گفته شد، یک شبه قابل یادگیری و پیاده سازی نیست. شما می توانید از همین لحظه شروع کنید ولی نیاز به تمرین و کسب مهارت دارید. به احتمال زیاد از همین ابتدا در انجام دادن موارد خوب نخواهید بود ولی با ادامه دادن مسیر و تمرین روزانه می توانید به سطح مطلوب خود برسید.

بهره وری بیشتر در با تک عملکرد بودن:

نکاتی که چندی پیش با شما در میان گذاشته شد، علاوه بر کاربردی بودن و موثر بودن در زندگی، در کار و زندگی حرفه ای نیز قابل استفاده می باشند. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که بر روی بهره وری بیشتر در محل کار شما تمرکز دارند:

۱ - در هر روز فقط تعداد کمی کار را برای انجام دادن انتخاب کنید:

از آنجایی که ممکن است یک فهرست طولانی از کارهایی که می بایست انجام دهید داشته باشید، هر روز باید یک فهرست کوتاه ایجاد کنید.

فهرستی که فقط شامل ۱-۳ موردی باشد که شما واقعا می خواهید انجام شوند. نام این فهرست را فهرست "مهم ترین کارها" بگذارید. این فهرست ۱ الی ۳ موردی شامل کارهایی است که بی نهایت برای شما مهم هستند و تاثیر بسیار زیادی بر زندگی شما خواهند داشت.

۲ - با اولین کار لیست کوتاه "مهم ترین کارها" شروع کنید و قبل از آن هیچ کار دیگری انجام ندهید:

ابتدای روز، زمانی که در تخت خواب هستید! ایمیل، شبکه های اجتماعی، سایت های خبری، اینستاگرام و.. را چک نکنید. روز خودتان را به شکلی شروع کنید که ابتدا فهرست مهم ترین کارها را تنظیم کنید و سپس اولین کار این فهرست را شروع به انجام دادن بکنید.

۳ - عواملی که موجب حواس پرتی هستند را حذف کنید:

اگر از موتور جستجو استفاده نمی کنید، آن را ببندید. تلفن تان را خاموش کنید. پیام رسان ها (واتس اپ و..) را خاموش کنید و اگر تحملش را دارید، اتصال خود را به اینترنت قطع کنید و در زمانی که کار معین شده را انجام می دهید آنلاین نباشید.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: اتصال به اینترنت زمانی برای شما مشکل ساز است که کارتان آنلاین نباشد و یا مرتبط به اینترنت نباشد. برای شخصی مثل من که برنامه نویس و توسعه دهنده وب است، چیزی مثل تماس های تلفنی عامل حواس پرتی است.

۴ - تک عملکردی باشید. در هر لحظه یک کار انجام دهید تا روند های اجرا و انجام متمرکز، ساده و موثر باشند:

ابتدا کاری را که انتخاب کرده اید انجام بدهید و شما را به وجد می آورد به شکل متمرکز انجام دهید و پس از اینکه آن را تمام کردید، به سراغ کار انتخابی بعدی بروید.

۵ - اگر احساس می کنید لازم است کار دیگری را به شکل ناگهانی انجام دهید (چک کردن ایمیل یا...) متوقف شوید:

یک نفس عمیق بکشید، دوباره تمرکز کنید و به کاری که در حال انجام دادن آن بودید باز گردید.

۶ - تا زمانی که لیست کوتاه "مهم ترین کارها" را به اتمام نرسانده اید، فقط روی همین لیست متمرکز باشید:

ابتدا این لیست را به اتمام برسانید،‌سپس روی ایمیل، کارهای جانبی و... تان وقت بگذارید. اگر هنوز زمان دارید، مجددا یک لیست کوتاه از کارهای مهم (لیست مهم ترین کارها) تهیه کنید و روی آن متمرکز شوید.

۷ - اگر در حین کاری که انجام می دهید، چیزهای دیگری پیش آمد یا به ذهنتان رسید، بر روی یک کاغذ سفید و یا در یک دفترچه یادداشتشان کنید:

این ها  یادداشت هایی هستند که برای کارها و یا ایده های آینده که باید انجام شوند یا پیگیری شوند بر می دارید. صرفا یادداشت های کوتاهی را بنویسید و سپس مجددا به فهرست "کارهای مهم" خود بازگردید. اینجوری از کار اصلی در حال انجام خود غافل نمی شوید و دیگر نگران چیز هایی که ممکن است برای بعد فراموش کنید نخواهید بود.

۸ -گه گاهی استراحت، نفس عمیق، کشش بدن... را انجام دهید:

از زندگی خودتان لذت ببرید. خودتان را سالم نگه دارید. بیرون بروید. نفس عمیق بکشید و از طبیعت لذت ببرید. یک لیست حداکثر ۴ یا ۵ موردی از کارهایی که می بایست انجام دهید به همراه داشته باشید، از حواس پرتی ها دور باشید و در هر لحظه فقط یک کار انجام بدهید. موارد لیست را یک به یک اجرا کنید تا به اتمام برسد. این همان بهره وری تک عملکردی ای است که به شما گفتم.

مطلبی در مورد تفاوت چند پروژه داشتن با انجام چند کار به شکل هم زمان:

بین چند کار هم زمان انجام دادن و چند پروژه هم زمان در حال اجرا داشتن کمی تفاوت وجود دارد. اگر چند کار مجزا داشته باشید، انجام آن ها به صورت هم زمان برای شما بهره وری را کاهش می دهد، ولی انجام چند پروژه به صورت هم زمان گاهی می تواند موثر تر و اثر بخش تر از انجام پروژه ها به صورت جداگانه باشد.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: از دیدگاه شخص من، اگر پروژه ها (وب) ماهیت مشترک داشته باشند و یا تجربه خاصی در یک پروژه در پروژه ای دیگر برای شما کارآمد باشد، انجام هم زمان آن ها می تواند برای شما هم افزایی در زمان و پیشرفت پروژه داشته باشد.

گاهی مجبورید بر روی چند پروژه به صورت هم زمان کار کنید. حتی اگر شما به شکل کامل پروژه را در دست داشته باشید (که بسیاری چنین نیستند..) و در یک زمان فقط بر روی یک پروژه کار کنید، اغلب به دلیل اینکه در انتظار شخص دیگری هستید (مشتری، گرافیست، یک برنامه نویس دیگر و..) تا وظیفه (task) ای را به اتمام برساند، وقتتان تلف می شود، زیرا نمی توانید تا وقتی که کار وی تمام می شود کار دیگری انجام دهید و دایما در حال انتظار کشیدن هستید.

چند پروژه ای کار کردن می تواند برای شما مفید باشد. شما یک کار را در پروژه اول انجام می دهید و زمانی که منتظر کار شخص دیگری هستید، کار مشخصی را با تمرکز در پروژه دوم و یا سوم اجرا می کنید تا کار شخص مد نظر شما در پروژه اول تمام شود و شما مجددا پروژه اول را با تمرکز پیگیری کنید.

توجه داشته باشید که در عین حال انجام تعداد زیادی پروژه به صورت هم زمان خطرناک است. پیشنهاد من این است تا جایی که امکان دارد پروژه های کمتری را قبول کنید. اگر شما می توانید بدون اینکه در انتظار بمانید، صرفا روی یک پروژه کار کنید، پس این کار را انجام دهید. این کار بسیار موثر خواهد بود پروژه شما سریع انجام می شود. اما اگر پروژه شما به شکلی بود که ما بین آن می بایست صبر کنید، پروژه ی دوم را نیز می توانید قبول کنید و task های آن را ما بین وظایف (task) های پروژه اول انجام دهید. تاکید من بر این است در هر زمان، در هر موقعیت و جایی که هستید کارهای کمتری ولی با تمرکز بیشتر و عمق بیشتری را انجام دهید.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: اگر تجربه ای مبنی بر داشتن چند پروژه هم زمان و نحوه اجرای اون ها دارید، در قالب کامنت با من و دیگران در میان بگذارید.

 

بخش قبل << سیستمی ساده برای کارهای خارق العاده

بخش بعد >> قدرت تمرکز روی کارهای کوچکتر

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۱ + ۱۹ =