۲ - کاهش دادن سرعت

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

گاندی: در زندگی چیز های خیلی بیشتری از تسریع و بالا بردن سرعت زندگی وجود دارد.

قبلا هم گفتم..

دنیایی که اکثر ما ها در آن زندگی می کنیم، سریع، شلوغ و شتاب زده است.

اغلب ما فکر می کنیم که زندگی باید این گونه باشد!

اعتقاد داریم زندگی می بایست با سرعتی باور نکردنی سپری شود. در رانندگی محدودیت های سرعت را نا دیده می گیریم و خود را به خطر می اندازیم. به سرعت از یک مکان به مکانی دیگر می رویم. بعد از یک کار فورا کار دیگری را انجام می دهیم. چند کار را باهم انجام می دهیم و به سرعت پلک زدن بین آن ها سوییچ می کنیم.

اما الزامی نیست که این رویه را در زندگی در پیش بگیرید. در حقیقت عقیده من بر این است که این روش ‌خلاف بهره وری است.

یادداشت مترجم:

پیشنهاد می کنم کتاب جهان هولوگرافیک ترجمه داریوش مهرجویی را مطالعه کنید. متوجه می شوید که در تصوری از زمان و مکان و حرکت در آن زندگی می کنید.

اگر هدف ما خلاقیت و خلق کردن چیز های ارزشمند و باور نکردنی باشد، برای اینکه کیفیت فدای کمیت نشود، عجله نکردن و آهسته کردن سرعت و تمرکز کردن همیشه یک راهکار موثر است.

عجله کردن باعث خطا کردن و گیج شدن می شود. از یک کار به کار دیگری سوییچ کردن، نیز خود فرآیندی گیج کننده است. عجله کردن باعث اختلال می شود و آرامش لازم برای داشتن ذهنی خلاق و دارای تفکر عمیق را از شما سلب می کند.

موهبت های آهستگی:

از نظر من دلایل بسیاری بریا کم کردن سرعت وجود دارد. در اینجا تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

۱ - بهتر تمرکز می کنیم: 

وقتی که سرعت خود را کم می کنیم، تمرکز بهتری داریم. وقتی که سریع حرکت می کنیم، تمرکز کردن مشکل می شود.

۲ - عمیق تر تمرکز می کنیم: 

عجله کردن، ما را به سمت سطحی نگری سوق می دهد. زیرا هیچ وقت زمان کافی در اختیار نداریم تا عمق یک مساله را بررسی کنیم. باید از سرعت خود بکاهیم تا بتوانیم در اعماق دریا شیرجه بزنیم.

۳ - بیشتر قدر دان بودن:

زمانی که با سرعت کمتری ادامه می دهیم و توجه بیشتری از خود نشان می دهیم، می توانیم واقعا از آنچه که داریم، آنچه که انجام می دهیم و کسی که با او در ارتباط هستیم بیشتر قدر دان باشیم.

۴ - لذت بیشتری بردن:

زمانی که قدر چیز ها را بدانیم، بیشتر از آن ها لذت می بریم. آهسته بودن به ما اجازه می دهد تا از زندگی نهایت لذت را ببریم.

۵ - کمتر استرس داشتن:

هرچه بیشتر عجله داشته باشیم، اضطراب و استرس بیشتری داریم. آهسته بودن به ما آرامش و ملایمت هدیه می دهد.

دیدگاه خود را تغییر دهید:

مهم ترین چیز این است که شما تشخیص دهید که بهتر شدن زندگی مان، منوط به آهسته تر و آرام تر پیش رفتن است.

به جای شتاب زده بودن و تلاش بر انجام کارهای بیشتر در روز، از هر لحظه بیشترین استفاده را داشته باشید.

- خواندن یک کتاب به شکل شتاب زده بهتر است و یا به شکل آرام و به صورتی که در آن غرق شوید؟

- گوش دادن به موسیقی به صورت سطحی بهتر است و یا اینکه واقعا زمانی را صرف گوش دادن به آن بکنید؟

- فرو دادن غذا به سرعت، بهتر است و یا اینکه هر لقمه را واقعا مزه مزه کنید و طعم آن را احساس کنید و بابت آن قدر دان باشید؟

- وقتی که ۱۰ کار را به شکل هم زمان انجام می دهید کارتان بهتر است و یا وقتی که خود را وقف یک کار کرده اید؟

- وقتی که با کسی که دوستش دارید و یا عاشقش هستید قرار ملاقات دارید، یک دیدار عجولانه برای شما بیشتر رضایت بخش است و یا آرام بودن و متمرکز بودن روی ارتباط با آن شخص؟

به طور کلی بهتر است زندگی را آرام بگذرانید و آن را مزه مزه کنید و قدر دان لحظات آن باشید. این ساده ترین دلیل برای عجله نکردن و آهستگی است.

اگر تا کنون در یک ذهنیت پر شتاب گرفتار بوده اید، بهتر است آن را تغییر دهید. خیلی ساده برای خودتان اعتراف کنید که بهتر است زندگی را مزه مزه کنید. این کار را به همراه تمرکز و عدم تعدد و سادگی انجام دهید. 

جمله ای که اکثر ماها می گوییم: من نمی توانم تغییر کنم!!

ممکن است در میان ما کسانی باشند که ضمن تایید خوب بودن آهستگی ،  بگویند نمی توانند این روند را در پیش بگیرند. ممکن است بگیم:

- شغل ما این اجازه را نمی دهد

- درآمدی را از دست خواهیم داد

- نمی توانیم و باید تعداد مشخصی پروژه را انجام دهیم

- زندگی در شهر آهستگی را دشوار می کند

اگر ایده آل گرایانه نگاه کنید، ممکن است بگویید زندگی در یک ییلاق خارج از شهر و یا داشتن شغلی که اجازه کنترل برنامه هایمان را بدهد، برایتان مناسب است ولی اینها برای زندگی شما واقع گرایانه نیستند.

باید مسئولیت زندگی خودمان را بپذیریم. اگر شغلی دارید که شما را مجبور به عجله کردن می کند، آن را مدیریت کنید. در کار و یا نحوه کار کردنتان تغییر ایجاد کنید. اگر امکانش است، با همکاری رییس و یا کارفرمایتان این تغییرات را شکل دهید و اگر راهکار دیگری باقی نیست، می توانید شغل خود را عوض کنید. چون شما مسئول زندگی خود هستید.

اگر حس می کنید در شهری زندگی می کنید که همه در حال عجله کردن هستند، توجه داشته باشید که شما ملزم نیستید که مانند دیگران باشید. شما می توانید متفاوت زندگی کنید. شما می توانید در ساعت های اوج شلوغی و ترافیک قدم بزنید. شما می توانید کمتر قرار ملاقات داشته باشید. شما می توانید روی چیز های متعدد کار نکنید ولی در عوض روی چیز های معدود و مهم کار کنید. شما می توانید کمتر وقت خود را با گوشی تلفن هوشمند خود سپری کنید و کمتر آنلاین باشید. این شما هستید که زندگی تان را کنترل می کنید، نه زندگی شما را.

من به شما نمی گویم که چگونه مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید. چیزی که باید بدانید این است که به مرور زمان، روند صحیح آشکار می شود.

تمرین آهستگی: در ادامه چند نکته را برای آهسته تر کردن روند زندگی به شما یادآور می شوم:

لینک تمرین این بخش: دیدن تمرین

بخش قبل << ایجاد یک محیط آرام

بخش بعد >> تمرین کاهش دادن سرعت (آهستگی)

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۳ + ۴ =