۴ - مطالعه و تحقیق به شکل متمرکز

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).
اشتراک مجموعه ها - مدل سازی ریاضی -غربال گری- focusfree.ir

 

ضرب المثل چینی: کتاب مانند باغی است که در جیب حمل می شود.

چیزی که این روز ها کمتر و کمتر شاهد آن هستیم، مطالعه کردن با تمرکز است. حتی خواندن یک پست وبلاگ بیش از ۱۰۰ کلمه، برایمان مشکل است و به شکل سطحی آن را می خوانیم (اسکن کردن) و سپس به سراغ پست بعدی یا ایمیل بعدی می رویم.

به دلیل عوامل متعدد حواس پرتی، در فضای آنلاین، عادت های مطالعه ی ما نیز تغییر کرده اند. عادت کرده ایم سریع تر و کمتر مطالعه کنیم. مطالعه ی طولانی و متمرکز سخت تر شده است.

یکی دیگر از دلایل شکل گیری این عادت جدید، این است که به جای خواندن کتاب ها و مقالات طولانی (به سبک قدیم) بیشتر به خواندن وبلاگ و مقاله های کوتاه و پست های شبکه های اجتماعی روی آورده ایم. 

دلیل دیگر این مشکل، عوامل حواس پرتی متعددی است که در روند تحقیقات و مطالعات پیرامون آن برای ما پیش می آید. این حواس پرتی ها در مسیر تحقیق مانند مین هستند!

البته باید خاطر نشان شوم که مطالعه و تحقیق با تمرکز، غیر ممکن نیست، فقط کمی سخت تر است.

چگونه بدون اینکه دچار حواس پرتی بشویم متون بلندتری را مطالعه کنیم؟

دو راهکار برای خواندن متون و یا کتب طولانی تر وجود دارد:

- پاک سازی همه چیز های دیگر

- آفلاین شدن و قطع کردن اینترنت

بدون اجرای این دو مورد به شکل هم زمان، همیشه دچار حواس پرتی خواهید بود. به یاد داشته باشید که نوتیفیکیشن ها و صدای پیام ها همیشه وسوسه انگیز هستند.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: برای شخص من، مطالعه طولانی از این جنبه می تواند مشکل باشد که من به چیز های متعددی فکر کنم و از لحظه و زمان حال و کاری که در حال انجام آن بودم (خواندن کتاب) دور شوم. سعی کنید همیشه خودتان را در زمان و مکانی که هستید نگه دارید و با داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک، افکار و ایده ها و دیگر چیزهایی که ناگهانی به ذهنتان میرسد یا نگرانید بعدا فراموش کنید انجامش دهید را یادداشت کوتاه بردارید.

چجوری مطالعات تحقیقاتی خوبی برای خلق کردن به شکل متمرکز داشته باشیم:

معمولا برای انجام تحقیقات خود، نیاز دارید که آنلاین باشید و آنلاین بودن و متمرکز بودن به صورت هم زمان، ممکن است برای شما یک چالش باشد.

شما هم زمان نیاز دارید در گوگل سرچ کنید، اولین لینک های مرتبط را دنبال کنید و به همین ترتیب... ادامه بدهید. تحقیق کردن ذاتا نیاز مند دنبال کردن لینک ها است.

روش پیشنهادی من برای تحقیق کردن به شکل متمرکز تر:

۱ - ایمیل، نرم افزار چت، شبکه های اجتماعی و دیگر حواس پرتی های موجود را ببندید و از آن ها خارج شوید.

۲ - یک تحقیق اولیه را انجام بدهید و اولین گروه مقالات و صفحات مد نظر خود را باز کنید.

۳ - صفحات و مقالات باز شده را به شکل سطحی بخوانید. در صورتی که احساس نیاز می کنید، لینک ها و مقالات مرتبط با صفحات یا مقالات گروه اول را باز کنید.

۴ - مقالات جدید را نیز سطحی بخوانید و لینک ها و مقالات مرتبط با آن ها (مقالات گروه دوم) را در صورت نیاز باز کنید. این کار را تا زمانی انجام بدهید که همه لینک های مورد نیاز شما باز شوند.

۵- در هر لحظه صرفا یک مقاله را بخوانید. مقاله را در یک پنجره جدید مرورگر باز کنید و همه چیز های اضافه را حذف کنید. هر جا که نیاز بود یادداشت بردارید و در صورت نیاز به ارجاع در آینده، آن را بوک مارک کنید.

۶- این روند را تکرار کنید. یادداشت بردارید و در هر زمان یک مقاله بخوانید. اگر نیازش داشتید بوک مارک کنید و وقتی تحقیقات شما به پایان رسید، از تکنیک های تمرکز این کتاب که پیشتر بیان شد برای انجام کارتان استفاده کنید.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: نویسنده سعی دارد با ایجاد یک فضای نمونه، عمل غربال گری و انتخاب را به صورت مکرر روی داده های فضای نمونه ساخته شده توسط شخص پیاده سازی کند. این روش شما را محدود تر و متمرکز تر می کند و نهایتا به هدف می رساند.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: می توانید از یکی دیگر از پروژه های من که مرتبط با این موضوع هست دیدن کنید. با وایت نویز آشنا بشین و اون ها رو زمانی که نیاز به تمرکز برای مطالعه یا کار دارین گوش بدین: whitenoise.ir

بخش قبل << قدرت تمرکز روی کارهای کوچکتر

بخش بعد >> قدم زدن، آنلاین نبودن و تمرکز داشتن

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۳ + ۰ =