۴ - تمرین قطع ارتباط

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

چگونه از آنلاین بودن بی مورد و وب گردی اعتیاد گونه پرهیز کنیم؟

می توانم چند روش را به شما پیشنهاد بدهم، ولی نمی توان بهترین روش را مشخص کرد، من به شما پیشنهاد می دهم آزمون و خطا کنید و متود مناسب خود را متناسب با اطرافیان و نیاز ها و شرایط به دست بیاورید. از آنجایی که همه ما با یکدیگر متفاوت هستیم، فکر می کنم می توانید یک روش ترکیبی را مختص خودتان که کاملا عالی هست متناسب با شخص خودتان بیابید و به یاد داشته باشید که نسخه هر کسی متفاوت است و نمی توان روش یکسانی را که برای همه کارآمد باشد پیشنهاد داد.

چند ایده پیشنهادی:

۱- جدا شدن: صرفا با جدا کردن کابل lan و یا خاموش کردن wifi و یا بستن مرورگر خود می توانید ذهن خود را آزاد کنید و آن را بر روی خلق و یا بسط و توسعه ایده ها و کارهای خلاقانه (نوشتن مطلب - برنامه نویسی- حل مساله و..) متمرکز کنید.

۲-در نظر گرفتن یازه زمانی آنلاین نبودن مشخص در طول روز: همان گونه که ساعت مشخصی را به کار دفتری یا اداری یا برنامه نویسی و یا خواب خود اختصاص می دهید، ساعت مشخصی را به آنلاین نبودن و تمرکز اختصاص دهید. این ساعات را به گونه ای انتخاب کنید که از بهترین ساعت های روز شما باشند. با در پیش گرفتن این روند به صورت منظم، اطرافیان شما می دانند که شما برای ایمیل یا پیامک و یا پیغام های دیگر و تماس های تلفنی در این ساعت مشخص در دسترس نخواهید بود.

۳-در محلی بدون ارتباط کار کنید: برای شخص من کتاب خانه عمومی چنین جایی است. کتاب خانه ای که با وجود داشتن کامپیوتر های متصل به اینترنت، امکان اتصال بی سیم ندارد. بعضی کافی شاپ ها اینترنت wifi ندارند. یک ساختمان بدون اینترنت و ساکت.. یک کافی شاپ بدون اینترنت، کتاب خانه.. همه این مکان ها می توانند محلی باشند برای لذت بردن از سکوت، آرامش، تمرکز، استراحت و خلق کردن.

۴- بیرون رفتن و فعالیت بدنی: تنها و یا با همسر و خانواده و یا با دوستان به آغوش طبیعت بروید، پیاده روی کنید، بدوید و از غروبب آفتاب لذت ببرید. باتری های معنوی خود را شارژ کنید، تامل کنید و بیاندیشید.

۵-دستگاه موبایل خود را خاموش کنید و یا آن را با خود نبرید: اگر در حال رانندگی هستید، اگر در یک قرار ملاقات هستید و یا با خانواده و دوستان خود به گردش رفته اید و کار نمی کنید، تلفن همراه خود را در خانه بگذارید. با خود نبرید و یا آن را خاموش کنید. توجه داشته باشید که صحیح نیست زمانی را که به دیگران اختصاص می دهید را با آشفتگی ذهن و پاسخگویی به تماس ها و پیام های متعدد و یا اعتیاد به چک کردن اخبار و.. بیامیزید.

۶-از نرم افزار های مدیریت نوتیفیکیشن ها و پیام رسان ها استفاده کنید: انواع مختلفی از نرم افزار برای کامپیوتر و یا تلفن همراه شما وجود دارند که می توانید به وسیله ی آن ها ایمیل ها، تلگرام، توییتر و.. خود را مسدود یا مدیریت کنید. شما می توانید انتخاب کنید که چه چیزی به ذهن شما وارد می شود و آن را برای خلق کردن آزاد تر بگذارید..

۷- کار جدا، زندگی جدا: بین کار کردن و زندگی شخصی و خانوادگی خود تمیز قایل شوید. اگر نیاز دارید در حین کارکردن آنلاین باشید (مثلا دولوپر هستید)، پس از انجام کار، از حالت آنلاین خارج شوید و به خانواده خود بپردازید. اگر در حین کار نیاز به آنلاین بودن ندارید، آنلاین نباشید، کار خود را به پایان برسانید، سپس زمان مناسبی را به آنلاین بودن اختصاص دهید و زمانی را هم مجزا به خانواده و زندگی شخصی بدون اینکه آنلاین باشید.

چگونه اعتیاد به آنلاین بودن را کنار بگذاریم؟

آنلاین بودن یک اعتیاد است. کنار گذاشتن این اعتیاد، می تواند فوق العاده سخت باشد. شخص من نیز دایما در حال مبارزه با این اعتیاد هستم!

یادداشت مترجم - focusfree.ir: از دیدگاه نویسنده، آنلاین بودن بی هدف و پیگیری اخبار جهت دار و سوء و یا پرسه زدن دایمی در شبکه های اجتماعی به شکلی که ما را از دنیای واقعی، زندگی کردن و ذهنی خلاق دور کند، اعتیاد محسوب می شود. ( اینترنت و آنلاین بودن بسیار تا بسیار ارزشمند است - برای کسانی که یاد می گیرند که چگونه از این بستر در جهت پیشرفت خود و افزایش سطح و کیفیت زندگی خود استفاده کنند )

همان گونه که مصرف غذا های چرب و نا سالم و یا مواد مخدر به ما لذت آنی می رسانند و اثرات سوء آن ها مدت ها بعد پدیدار می شود و به خاطر موج لذتی که خوردن شیرینی یا مصرف مواد مخدر و یا.. به ما القا می کنند ما وادار به تکرار آن اشتباه می شویم، آنلاین بودن کنترل نشده نیز همین اثرات سوء را بر ما دارد.

چک کردن ایمیل و یک پیغام جدید، تاییدی است بر اینکه ما برای کسی ارزشمند هستیم و او توجه اش را به ما معطوف می کند. حس زیبای مورد توجه قرار گرفتن و اعتماد به نفسی که به ما القا می شود و لذتی که عاید می شود جنبه ی پاداش را برای ذهن ما دارد و ما را وادار می کند تا مجددا آن ها را چک کنیم. این روند در صورت تداوم به صورت چرخه شکل گرفته و اعتیاد را به وجود می آورد.

چگونه این اعتیاد را شکست دهیم؟

راه حل را از قبل می دانید. همان گونه که هر اعتیادی را شکست می دهید.. شکستن چرخه ی بازخورد مثبت و جایگزین کردن عادت قدیمی مخرب با عادت سازنده جدید.

از آنجایی که مبارزه با اعتیاد مبحث گسترده ای است و می توان در کتاب جداگانه ای به تفصیل به آن پرداخت، در اینجا به شکل مختصر چند استراتژی سریع و کلی را مطرح می کنم:

- محرک های خود را کشف کنید: 

مواردی را که باعث می شوند شما مجددا به سراغ عادت خود بروید. چیز هایی که انجام دادن آن ها به صورت روزمره باعث می شوند شما را به سمت رفتار اعتیاد گونه سوق دهند. این موارد را برای خود لیست کنید و در مورد آن ها فکر کنید.

- در نظر گرفتن یک عادت جدید و مثبت برای محرک های شناسایی شده:

برای مثال، زمانی که تصمیم گرفتم سیگار کشیدن را ترک کنم، عادت های جدیدی را برای رهایی از تنش ای که در من ایجاد می شد انتخاب کردم و شکل دادم. به عنوان مثال پس از قرار های ملاقاتم، به جای سیگار کشیدن، دویدن را انتخاب کردم - پس از نوشتن یادداشت هایم یک عادت جدید که مناسب زمان صبح بود یعنی مطالعه کتاب و نوشیدن قهوه بود را انتخاب کردم و..

- آهسته ولی پیوسته:

سعی کنید هر مرتبه، یک محرک را انتخاب و آن را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر پس از بیدار شدن از خواب، اولین کاری که انجام می دهید چک کردن تلگرام و یا اینستاگرام است، به جای باز کردن مرورگر خود و یا اپلیکیشن تلگرام و اینستاگرام، یک ویرایشگر متنی را باز کنید و شروع به نوشتن کنید. 

- بازخورد مثبت فراموش نشود:

برای عادت های جدید خود بازخورد مثبت بسازید. عادت های جدید باید برای شما لذت بخش باشند تا بتوانند جایگزین شوند و ادامه دار باشند. اگر از چیزی لذت نبرید، خیلی زود آن را ترک خواهید کرد. ستایش از سوی دیگران می تواند برای شما لذت بخش باشد و بازخورد مثبت بدهد. 

- برای عادت های منفی خود بازخورد سریع و منفی ایجاد کنید:

عادت های منفی و اعتیاد حالا به هر شکلی که باشند، در دراز مدت بازخورد منفی دارند. شما می بایست این بازخورد منفی را تسریع کنید تا متضرر نشوید. یکی از راه های تسریع بازخورد منفی، در نظر گرفتن قوانین و اجرای آنهاست. به عنوان مثال، می توانید این سناریو را در پیش بگیرید: اگر محرک خاصی را تعیین کرده اید و به واسطه ی آن محرک خاص مجددا آنلاین شده اید، به یک نفر زنگ بزنید و به او بگوید که شکست خورده اید. انواع بسیاری از بازخورد های منفی وجود دارند. شاید شما بتوانید در وبلاگ شخصی خود و یا در اینستاگرام تان اعلام شکست بکنید و بازخورد منفی دریافت کنید. کارهایی از این دست می توانید انجام دهید...

- تکرار چرخه بازخورد مثبت:

تا جایی که می توانید، برای عادت های جدید و سازنده، بازخورد های مثبت را تکرار کنید. این کار باعث می شود که بسیار سریع و طی چند هفته، عادت جدید شما شکل بگیرد و عادت قدیمی (در بسیاری از موارد) مغلوب شود. این روند را برای تک تک محرک های آن عادت نا پسند تکرار کنید تا همه محرک ها از بین بروند. 

کلید موفقیت: برای موفق شدن، با چیز های کوچک شروع کنید و یا فقط یک محرک را تا زمان از بین بردن کامل مد نظر قرار دهید. برای موفق شدن باید متمرکز باشید**

بخش قبلی << قطع ارتباط می تواند زیبا باشد

بخش بعدی >> آداب تمرکز

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۲ + ۲ =