۴ - کنش بدون کنش - کنش بدون دردسر

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

Lao-Tzu: طبیعت بدون عجله و شتاب، همه چیز را به انجام می رساند.

مفهوم ‫‪‫‪wu‬‬ ‫wei‬‬ wei‬‬ در آیین تائوئیسم  که اغلب تخت عنوان کنش بدون درد سر و یا کنش بدون کنش ترجمه شده است، از نظر من بعنی این عبارت است: کاری که نیاز به تلاش یا تقلای بیش از اندازه ندارد.

کنش بی درد سر بودن، یک مفهوم بسیار مهم است. زیرا کنش بی درد سر در دنیای تمرکز، به معنی راهی است که علاوه بر رسیدن به تمرکز در یک دنیای پر هرج و مرج، باعث می شود بتوان بدون استرس موثر واقع شد. بتوانیم با اشتیاق کارهای مان را دنبال کنیم و در عین حال در مقابل به تاخیر انداختن کارها و عقب افتادن آن ها و شرایط نا مساعد پیش آمده، مقابله کنیم.

لحظه ای را به فکر کردن به تعداد دفعاتی که برای کارتان مبارزه کرده اید فکر کنید و در عین حال ببینید چه تعداد از این دفعات را به خاطر حواس پرتی های گوناگون ائم از ایمیل های پی در پی، اعلان های شبکه های اجتماعی، عادت به مرور بی هدف وبلاگ ها، بازی ها و هر چیزی که ممکن است مورد پسند شما باشد، کار و هدفتان را به تعویق انداخته اید؟

این روند برای اکثر مردم یک کشمکش منتهی به شکست است و گاهی پیروز نبرد می شوند.

کنش بی درد سر به معنی پیدا کردن یک راه ساده تر و موثر برای تمرکز کردن و غلبه بر به تعویق انداختن کارها است.

مثل آب باشید:

تصور کنید آب هستید. آب به طور طبیعی در کارش بدون درد سر و تلاش به نظر می رسد، در عین حال الزاما ساکن و یا منفعل نیست. ولی آب به شکل طبیعی در اطراف موانع پیش رو جاری است و همیشه به مقصد خود می رسد.

این همان مفهوم کنش بی درد سر و یا کنش بدون کنش است. آب به جای اینکه به زور چیز ها را از مسیر خود براند، از طبیعت خود استفاده می کند و در عین حال که بی تلاش به نظر می رسد، به شکل بی سر و صدایی قدرتمند است.

مانند آب جاری باشید. به محیط خود واکنش نشان دهید. در اطراف موانع حرکت کنید و حرکتی با شکوه داشته باشید.

موقعیت ها و لحظات را بدون تقلا سپری کنید:

PM Forni در راه حل مدارا خود می گوید: 

ما باید بیاموزیم که  بدون تقلا کردن در لحظات حضور داشته باشیم. می توان از لحظه فرار کرد و یا با آن همراه شد و بهترین عملکرد را به موازات آن داشت.

این سخن کاملا درست است. آیا شما در تلاش هستید از لحظات فرار کنید؟ علیه  آن لحظه مبارزه کنید؟ یا اینکه بدون تقلا کردن در آن لحظه زندگی می کنید؟

‌‌راه حلی که وجود دارد این است که وقتی احساس می کنید در حال مبارزه کردن هستید، خودتان را متوقف کنید و صرفا مکث کنید. در لحظه ی حال باشید و خودتان را در این لحظه حس کنید. نفس کشیدن خود را حس کنید و سپس همه چیز را در اطرافتان حس کنید. 

آغاز یادداشت مترجم: نویسنده سعی دارد در لحظه ی حال زندگی کردن را به شما یادآور شود. خیام از معدود کسانی است که به مفهوم زندگی در لحظه ی حال و جاودانگی و جاودانه زندگی کردن دست یافته است.

آگاه بودن و بیدار بودن باعث شادمانی همیشگی و شور و نشاط در زندگی می شود. انسان به جای اینکه در خواب غفلت باشد و در تصوری از دنیای اطراف خود زندگی کند، اطراف خود را می بیند و حس می کند و با دیدن جزئیات و هر چیز یا واقعه ی کوچکی و یا کار عادی ای، احساس شور، نشاط و خوش بختی می کند.

اکثر ما در اوقات بسیاری از عمرمان در حال فکر کردن به گذشته و آینده هستیم و با تاسف ایام گذشته را مرور می کنیم و یا در حال سپری کردن لحظات حال با نگرانی و برنامه ریزی برای آینده و فردا هستیم. این امر دقیقا به این معنی است که ما در حال خواب و اغما هستیم. زیرا گذشته و آینده همگی یک رویا هستند و ما در صورتی که بتوانیم از این امر آگاه شویم، از این خواب بیدار شده و وارد زندگی در لحظه ی اکنون می شویم.

انسان سعادتمند کسی است که بتواند حقیقت زندگی در لحظه ی حال را درک کند.

به این رباعی توجه کنید:

این یک دو سه روزه نوبت عمر گذشت

چون آب به جویبار و چون باد به دشت

هرگز غم دو روز مرا یاد نگشت

روزی که نیامده است و روزی که گذشت

این شعر خیام در مورد در لحظه ی حال زندگی کردن رو لازم دونستم با شما به اشتراک بگذارم، این شعر نصیحت مادربزرگ من از طرف مادر من به من هست:

از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن

فردا که نیامده است فریاد مکن

بر نآمده و گذشته بنیاد مکن

حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

مفهوم دیگه ای که عارفان بهش رسیدن و خود من هم پیرامون مطالعاتی که در حوزه فیزیک کوانتوم از طریق کتاب جهان هولوگرافیک داشته ام به آن رسیدم، مفهوم هیچ بودن دنیا است.

من، شما، محیط اطرافی که در آن در حال زندگی کردن هستیم، همگی تصوری از واقعیت دیگری هستند که با توجه ما به آن واقعیت شکل می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید الکترون، ذره ای زیر اتمی است که هم رفتار ذره ای و هم رفتار موجی دارد. فیزیک دان های کوانتوم متوجه شده اند که الکترون زمانی که ما می خواهیم رفتار آن را رصد کنیم، از خود رفتار ذره ای بروز می دهد و قابل نمایان شدن است و وقتی توجه ما از آن صلب می شود، رفتار موجی دارد.

از نظر شخص من نیز دنیا ساختاری هولوگرافیک و توجه محور دارد. وقتی ما انسان ها اراده می کنیم بخشی از آن را نظاره کنیم، همه چیز به صورت مادی برای ما نمایان می شود و تصوری از ماده، زمان، جا به جایی و مکان برای ما شکل می گیرد و این تصور گذر زمانِ، شب و روز و عمر ما را شکل می دهد. 

اگر به اشعار عارفان ایرانی، نتایج تحقیقات فیزیک دانان کوانتوم و عرفای دیگر توجه کنید، در می یابید که دنیا همه چیز است و هیچ چیز نیست.

به شعر مولانا در این باب توجه کنید:

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ، ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ

و یا به این شعر خیام توجه کنید:

خیام.. اگر ز باده مستیِ، خوش باش

با ماه رخی اگر نشستی خوش باش

چون عاقبت کار جهان نیستی است

انگار که نیستی چو هستی خوش باش

خلاصه اینکه از خودتون، عزیزانتون و بودن با اون ها و چیزی که هستید لذت ببرید و زندگی کنید.

پایان سخن مترجم در این بخش.

 

به جای آنکه کور کورانه از لحظات فرار کنید و یا با آن ها مقابله کنید، مانند آب باشید و عینی و در لحظه حس کنید. با دقت تمامی گزینه هایی که دارید را بررسی کنید و پس از آن با آگاهی کامل به آن موقعیت پاسخ دهید. 

سعی نکنید کنشی فراتر از حد عادی داشته باشید.

اینجوری می توانید با انعطاف کامل و به شکلی مناسب و بدون هیچ حرکت منقلب کننده ای واکنش مناسب نشان دهید و در موقعیت دست و پا نزده اید و تقلای اضافی نکرده اید. کنش بی درد سر بوده اید :)

چند قدم کوچک در راستای کنش بی درد سر بودن:

مثل راهنمایی های گذشته من، باید یادآور شوم هیچ راهنمای قدم به قدم و مشخصی برای کنش بی درد سر شدن وجود ندارد. اما می توانم مواردی را برای بررسی و امتحان کردن با شما در میان بگذارم:

۱ - عملی که انجام می دهید برای اشتیاق ای که دارید باشد:

کاری که می خواهید انجام دهید و یا باید انجام دهید را جوری انتخاب کنید و یا جوری انجام دهید که به خاطر اشتیاق و هیجانی که برای انجام و یا نحوه ی انجام آن دارید باشد نه به خاطر مجبور بودن . 

زیرا این کاری خواهد بود که شما می خواهید انجام دهید.

۲ - زمانی که احساس می کنید با مانع مواجه هستید، روش کارتان را تغییر دهید:

هر زمان که احساس کردید در حال ترسیدن از چیزی هستید و یا دارید آن را به تعویق می اندازید و یا خودتان را مجبور می کنید با بیزاری آن را ادامه دهید، خود را متوقف کنید و از خودتان بپرسید چرا؟؟

باید دلیلی وجود داشته باشد - اگر از کاری متنفر باشید، آن را برای مدت طولانی تحمل نمی کنید. روش و مسیر انجام کار را به سمتی که هیجان بیشتری برایش دارید سوق دهید و این گونه کارها ساده تر خواهند شد. 

ممکن است با پیمودن مسیر اشتباه نهایتا به مقصد برسید، اما با این روش، شما آن را به شکلی متفاوت انجام خواهید داد و همه چیز به صورت طبیعی تری در جریان خواهد بود.

کنش بی درد سر باشید ;)

۳ - سعی بر کنترل چیزی که نمی توانید نداشته باشید:

وقتی که تلاش بر کنترل دیگران دارید، و یا دائما می خواهید محیط اطراف خود را به سبکی که دوست دارید شکل دهید، در حقیقت در حال تلاش برای کنترل کردن چیز هایی هستید که حقیقتا در کنترل شما نیستند.

یادداشت مترجم: focusfree.ir:  اگر کنش بی درد سر باشید، سعی می کنید از کنار موانع، مشکلات و آدم های اطرافتان عبور کنید و در جهت رسیدن به مقصد و مقصود خود حرکت کنید.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: این مقاله با این موضوع مرتبط است. پیشنهاد می کنم مطالعه کنید: 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/intimacy-and-desire/201105/people-who-cant-control-themselves-try-control-others

ادامه دادن این روند نهایتا منجر به شکست، نا امیدی و درگیری با دیگران می شود. بپذیرید که نمی توانید چیز ها را کنترل کنید و با حد اقل کنش در اطراف موانع ( مانند آب جاری ) باشید.

۴ - در لحظه زندگی کنید:

به تمام جزئیات آگاه باشید. موقعیتی که در آن هستید را بپذیرید و به شکل مناسب به آن پاسخ بدهید.

۵ - تمامی احتمالات و راه های ممکن را بررسی کنید:

وقتی که بر روی یک هدف متمرکز هستیم، ذهن و دیدگاه ما اغلب نسبت به دیگر احتمالات و راه ها بسته می شود. اینگونه فرصت ها را از دست می دهید.

سعی کنید همه راه های ممکن را ببینید و شناسایی کنید و روشی را که از همه برای شما و موقعیتی که هستید موثر تر و کار ساز تر و کم تنش تر هست را انتخاب کنید. منظور من این نیست که بین گزینه های متعدد و زیاد سر درگم و دو دل شوید، یا اینکه نتوانید هیچ گزینه ای را انتخاب کنید و قفل شوید. بلکه من می خواهم یاد بگیرید که بدون کنش زیاد و تقلا در میان همه مسیر هایی که در پیش دارید حرکت کنید و در یک مسیر گیر نکنید. این کار با تقویت درک شهودی خود میسر تر هست و با تمرین کردن یاد می گیرید به شهود خود اعتماد بیشتری داشته باشید.

یادداشت مترجم - focusfree.ir: نویسنده سعی بر آن دارد تا شما با تقویت حس درونی، بینش درونی و شناسایی الگوی ناخودآگاه و اعتماد به غریزه خود، به مهارت انتخاب مسیر درست دست پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مفهوم شهود را در فلسفه و عرفان مطالعه کنید.

۶ - انعطاف پذیر بودن:

اگر سفت و سخت باشید، خرد می شوید. مانند آب در اطراف موانع جاری باشید و سعی نکنید موانع را از مسیرتان کنار بزنید.

یادداشت مترجم: focusfree.ir: تایچی، تای - چی - چوآن یک ورزش رزمی برخاسته از عرفان شرق و فرهنگ چین است. فلسفه ی این ورزش، رها کردن کل انرژی درونی بدن و جاری کردن آن در کل بدن و استفاده از آن در زمان مناسب در دفاع و حمله است. تایچی به شما یاد می دهد که منعطف باشید.

این انعطاف، قدرتی بسیار بیشتر و موثر تر از قدرت بدنی را در اختیار شما قرار می دهد. کلید تایچی تعادل بدن و سپس تعادل انرژی درونی انسان، ذهن، تنفس، عواطف و تعادل روح و هماهنگی بین آنها در راستای هدف است.

۷ - اهرم درست استفاده کنید:

گاهی با پیدا کردن نقطه ی صحیح، به دست آوردن چیز ها مستلزم تلاش بسیار کمی خواهد بود. مثلا ضربه زدن به توپ بیسبال با قسمت صحیح چوب، نتیجه اش این است که توپ مسافت بسیار بیشتری را با تلاش و انرژی مصرفی کمتری طی می کند. پیدا کردن این نقاط در زندگی، مستلزم تلاشی آگاهانه و تجربه و آموختن است.

به این ترتیب متوجه شده اید که کنش های بدون کنش، کنش های بدون فکر نیستند!

۸ - تعداد کمتر و کمتری کار را با تلاش های کمتر و کمتر انجام دهید:

کنش بی درد سر بودن یک شبه میسر نمی شود. تلاش بیش از حد برای کنش بی درد سر بودن = شکست شما. زیرا فلسفه کنش بی درد سر بودن این است که کمتر درگیر فرآیند ها شوید.

وقتی خودتان را در میان انبوهی از کارها می یابید و به سختی در حال انرژی گذاشتن بر روی آن ها هستید، کمی روند خود را آهسته تر کنید، آرام باشید و کار کمتری انجام دهید. جنب و جوش مازاد را حذف کنید تا بتوانید روند بهینه تری داشته باشید. مانند آب رودخانه، کمتر فشار بیاورید و بیشتر جاری باشید. 

به مرور یاد بگیرید که کار کمتری انجام دهید و کمتر کار کنید. راه های بهینه تری که نیاز به عمل کمتری دارند ولی کارآیی بسیار بیشتری دارند را پیش بگیرید. 

یاد بگیرید که اجازه بدهید چیز ها به شکل طبیعی اتفاق بیوفتند به جای آنکه چیز ها را وادار به اتفاق افتادن بکنید.

به جای کنترل دیگران، اجازه بدهید خودشان بیاموزند. فرآیند ها را جوری تنظیم کنید که کارها بدون اینکه شما مجبور به هدایت همه چیز باشید اتفاق بیوفتند. به آرامی به سمتی حرکت کنید که از تلاش کمتری بهره مد نظر خود را ببرید و سپس کمتر و کمتر... به سمتی حرکت کنید که با کمترین کنش، کنش انجام دهید.

۹ - برای زمستان سختی های خود، در تابستان آسانی تدبیری بیاندیشید:

یکی دیگر از سخنان مشهور Lao Tzu بی زمان و عاقل نام دارد. اگر شما بتوانید اکنون که در موقعیت مسایل کوچک و ساده هستید، آن ها را مدیریت کنید، در آینده اندوخته ای از زمان و تلاش خواهید داشت که بعدا می توانید صرف انجام کارهای سخت بکنید. این فرآیند، برای شما کنش بی کنش بیشتری را فراهم می کند. شما با کمتر کار کردن، نتیجه ی مشابهی را به دست می آورید.

بخش قبل << همراه شدن با جریان زندگی

بخش بعد >> سه استراتژی پیشنهادی برای مرتب سازی و اولویت بندی کارهایتان

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۹ + ۴ =