۶ - چرا آزاد سازی خود می تواند دشوار به نظر برسد؟

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once()‎ (line ۲۰ of ‎/home/cp30792/focusfree.ir/focus-text/includes/file.phar.inc).

 - صحبت کردن همیشه از عمل کردن راحت تر است

شاید ترک شیوه زندگی آمیخته با هواس پرتی و رها کردن اعتیاد به اطلاعات، ایمیل، پیام رسان ها، اخبار و.. جذاب به نظر برسد، اما وقتی پای عمل کردن به میان باشد، همیشه اسان نیست.

این کار شبیه دل کندن از اموال و دارایی های مان به واسطه ی وابستگی احساسی و یا عاطفی است، یا نگرانی از اینکه بعدا به آن نیاز پیدا خواهیم کرد و یا بدون اموال مان احساس امنیت کمتری خواهیم داشت و..

به دلیل این موانع عاطقی، رهایی از هرج و مرج و شلوغی می تواند کار بسیار مشکلی باشد.

رها کردن اعتیاد به دنیای اطلاعات و آنلاین بودن دایمی و شیوه نا درست استفاده از این فضا امیخته با حواس پرتی، به همین میزان مشکل است.

چگونه می توان بر این موانع غلبه کرد؟

راه حل غلبه بر مشکلات، شناسایی ریشه آن هاست.

۱ - اعتیاد: عقل ما با آوردن دلایل منطقی می تواند ضروریات و توجیه عقلانی ای را مطرح کند که حتی قوی تر از انگیزه رهایی و شکست دادن آن باشد. راه حل این است که محرک های اعتیاد و توجیه های عقلانی را تک به تک بشناسیم و یکی یکی آن ها را شکست بدهیم. به یاد داشته باشید خواسته ها و تمایلات و محرک ها موقتی هستند. اگر به این آگاهی برسید، می توانید بر موج احساس نیاز و خواسته سوار شوید و این موج قوی تر و خروشان تر جلوه می کند و نهایتا محو می شود. عادت ای که به شکل اعتیاد و مخرب است را با عادتی دیگر که برای رسیدن به تمرکز سودمند است جایگزین کنید.

۲ - پر کردن یک نیاز عاطفی: ممکن است برای پر کردن یک نیاز، کسب احساس رضایت و یا یک تایید مبتنی بر اینکه مهم هستید قربانی اعتیاد به شبکه های اجتماعی شده باشید. اما نکته کلیدی توجه کردن به تک تک نیاز ها و شناسایی آن ها و پاسخگویی صحیح به آن هاست.

زمانی که برای حذف یک حواس پرتی distraction تلاش می کنیم، متوجه می شویم در جایی که قبلا این رویه شکل گرفته بوده است دچار یک خلا شده بودیم و این به این معناست که ما نیاز داریم راهی را پیدا کنیم تا این خلا را به شکل صحیح و واقعی پر کنیم.

به عنوان مثال اگر با گرفتن ایمیل جدید و یا دیگر اعلان ها یا پیغام ها رضایت یا احساس اهمیت داشتن به دست می آوریم، باید به جای آن ها بابت دست آورد ها و حاصل فرآیند های منتهی به تمرکز و تمرکز داشتن  به این حس برسیم.

۳ - ترس های ما: همان طور که قبلا اشاره شد، اغلب ما ها نیاز به آپدیت ماندن و ترس از ندانستن را حس می کنیم. تنها راه ما برای شکست دادن ترس هایمان مواجه شدن با آن ها و مقابله است. زیرا اگر با ترسی مقابله نشود بیشترین نفوذ را بر روی ما دارد. نباید اجازه دهیم ترس در تاریکی پنهان شود و قدرت بگیرد. باید با خودمان صادق باشیم و با تابانیدن نور بر روی آن ها به این پرسش پاسخ دهیم: از چه چیزی می ترسیم؟

سپس با حقایق واقعی بر روی ترس های مان نور بتابانیم و صدماتی که تا کنون به ما وارد شده است را بشناسیم و متوجه می شویم که صدمه واقعی از پاسخ ندادن به ایمیل هایمان بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که تصور اش را داشتیم.

۴ - اشتیاق: گاهی اشتیاق به کسب فالوور بیشتر، مخاطب بیشتر و.. ما را به سمت اعتیاد به آنلاین بودن و ارتباط داشتن سوق می دهد.راه حل این است که نسبت به اشتیاق و امیال تان با خودتان صادق باشید و ببینید آیا این نوع زندگی ای است که می خواهید بگذرانید و داشته باشید و یا خیر. رها کردن امیال ساده نیست اما امکان پذیر است. ابتدا فکر کنید که چرا می خواهید امیال را رها کنید. وقتی دلایل و نتایج منفی آن ها را شناسایی کردید، امیال مانند خواسته های اعتیاد آور می آیند و می روند. با کشیدن چند نفس عمیق، بر امیال فایق می شوید و نهایتا متوجه می شوید احتیاجی به آن ها ندارید.

 

بخش قبل << آیا حواس پرتی می تواند ارزشمند باشد؟

بخش بعد >> ابزار های جور وا جوری که حواس پرتی را در هم می کوبد

 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
این کپچا برای تشخیص شما از اسپمر های خودکار ایجاد شده است.
۲ + ۳ =